Alfa Romeo kende in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog grote triomfen in de autosport, ondermeer dankzij de legendarische Enzo Ferrari. Het merk overleefde de oorlog en bleef doen waar het goed in was: sportieve en elegant gelijnde GT’s in kleine series bouwen - vaak met een gepersonaliseerd koetswerk.
De productie van de 6C 2500 startte in 1939. Het type 6C, wat staat voor de 6 cilinder motor, behoort tot de bekendste klassieke Alfa Romeo’s. Diverse ontwerp-huizen zoals Pininfarina en Touring voorzagen het chassis van schitterende carrosserieën. Het weerhield de mensen bij Alfa Romeo zelf er niet van de 6C’s af fabriek van een fraai koetswerk te voorzien.
Chassis 915.559 werd in 1947 geleverd aan eerste eigenaar Carlo Martelli uit Firenze. De auto is voorzien van een koetswerk van Touring Superleggera uit Milaan en is als wrak teruggevonden in een garagebox in Helmond. Deze Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport weerspiegelt waar de Italiaanse ontwerpers meesters in zijn: het bedenken van schitterende designdetails en de kunst van het weglaten. De uurwerken in het dashboard van dit exemplaar zijn meesterwerks. De restauratie van chassisnummer 915.559 is op een zeer hoog niveau uitgevoerd en wordt gezien tot de absolute topklasse in de wereld van de oldtimers.